Llac Ohrid amb Albània de rerefons

Bitola – Debar

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Aquesta entrada descriu el que ha succeït entre les poblacions del títol.

Després de Bitola triem caminar la ruta escènica per gaudir de la natura visitant el P.N. Pelister amb el llac Prespa i el P.N. Galicica amb el llac Ohrid, continuant després cap al nord fins arribar a la frontera amb Albània.

Per veure algunes de les fotos que anem publicant, veniu aquí i seguiu-nos !

Aquests són alguns resums dels últims dies i el recorregut:

Bitola, Kazani, P.N. Pelister, Kozjak, Gorna Bela Crkva, Carev Dvor, Drmeni, Gorno Perovo, Pokrvenik, Surlenci, Sirhan, Oteshevo, P.N. Galicica, Elsani, Konjsko, Naselba Raca, Racha, Ohrid, Podmolje, Struga, Vraniste, Velesta, Lukovo, Dzepiste, Otisani, Debar

. Deixem Bitola enrere i comencem el camí cap a Ohrid. Aquesta vegada tampoc agafem la vía més curta o directa, igual que no ho vàrem fer des de l’entrada de Grècia fins a Bitola.

Des de Grècia fins a Bitola vàrem pujar fins a Demir Kapija i en comptes de seguir fent un arc en forma de n més directe cap a Prilep, vàrem triar una ruta més llarga fent una pronunciada v cap al sud, per anar a caminar les precioses muntanyes als voltants de Majdan.

Ara fem més o menys el mateix. Des de Bitola podríem triar la vía més curta i directa cap a Ohrid en forma de n, però tornem a fer una altra v caminant més distància, per tal de tornar a gaudir de la natura que aquesta vegada ens arriba de la mà del P.N. Pelister amb el llac Prespa i el P.N. Galicica amb el llac Ohrid, els dos llacs més grans de Macedònia.

. Deixem Bitola i pocs quilòmetres després la vía es converteix en un desert de gent i civilització. Sembla que estem abandonant la vall per la qual havíem arribat a Bitola. Abans de la ciutat teníem molts camps conreats. Ara els turons, les muntanyes i el riu Dragor deixen poc espai per l’agricultura, així que ens trobem molt de verd en forma de bosc i gairebé cap casa, persona o vehicle.

. La situació s’anima un xic amb algun tractor quan arribem a l’únic poble de tot el dia, Kazani. Aquí ens aturem una estona per descansar, amagar-nos a l’ombra i poder reomplir aigua.

. Mentre estem descansant davant una casa que no sembla molt habitada, arriba una furgoneta amb un senyor molt simpàtic i el seu fill de 4 anys. És un forner que arriba per descarregar molts pesats sacs de farina. Aquest amable veí ens regala un pa. Què bo que està!

. En deixar Kazani i mentre encara trobem un xic de vida, un cotxe i un tractor ofereixen portar-nos. Feia molts dies que això no ens passava.

. La resta del dia, com ha estat la major part del matí, la passem caminant entre natura, silenci, pocs ocells, molts arbres i molt sols. De fet la tarda es converteix en una llarga i constant ascensió fins arribar al PN Pelister.

De tant en tant encara trobem joies com aquesta
Durant moltes hores, aquest és l'únic tràfic amb el que hem compartit una vía empedrada, gairebé romana, increïblement tranquil·la i solitària
Durant moltes hores, aquest és l’únic tràfic amb el que hem compartit una vía empedrada, gairebé romana, increïblement tranquil·la i solitària
Jenn preparant el sopar
Parc Nacional Pelister

. Ahir arribàvem al final del dia fent nit al ‘cim’ de la vía i avui toca baixada. Baixem del P.N. Pelister entre un mar d’arbres preciosos, natura, silenci i solitud fins arribar a una altra vall. A través d’aquesta ja trobem uns quants pobles més. Per què? Per que creuem un mar d’agricultura en forma de milers i milers de pomeres. Pomes, pomes i més pomes. Llàstima que encara estiguin massa verdes per que la gana apreta i aquestes pomes ens anirien de meravella per seguir alimentant els nostres molt treballats cossos. No trobem botigues, ni menjar, ni gairebé aigua per enlloc i anem tirant del que carreguem des de Bitola.

. Els pobles aquí ja tenen millor pinta. Trobem cases velles, és clar, però també unes quantes ben fetes, boniques o molt boniques. Ens alegrem en veure que la gent finalment pot gaudir de bones cases, tot i que no sabem si son per viure, si totes aquestes pomeres pugen el nivell i qualitat de vida dels seus treballadors i habitants, o si pel contrari aquestes cases són propietats de gent de ciutat que les té per vacances o per llogar-les, doncs estem a tocar del llac Prespa i dos parcs nacionals com són el P.N. Pelister que hem deixat enrere, o el P.N. Galicica cap a on ens dirigim. Sigui com sigui, si ahir passàvem només un poblet en tot el dia, mig enrunat com molts pobles que hem visitat fins ara, avui podem veure bones cases.

. Caminem per una vall i arribem al llac Prespa, que és molt gran. Caminem molt propers a la llera gaudint de boniques vistes de l’aigua, però en ser tan gran i estar a tocar de l’aigua perdem perspectiva. Grans i llunyanes són les muntanyes del voltant.

. Un tema que sembla una ximpleria, potser ho és però que tant per Jenn com per mi és molt molest són uns maleïts i malparits insectes voladors. Aquestes bestioles ens volen en grups de dos a sis insectes a només mig pam de la nostra cara. Mig pam de la meva mà, que com jo, és petita, el que vol dir que els tenim davant la cara i els ulls a una distància molt curta. Volen a tocar nostre mentre caminem, a aquesta curtíssima distància i de tant en tant aterren als nostres ulls, nassos o orelles. Això ens obliga a estar constantment fent anar les mans per matar-los o espantar-los i així gastem molta energia. Energia que necessitem per continuar caminant. M’emprenya molt malbaratar-la amb aquests insectes. És molt molest.

. Els últims quilòmetres del dia els passem resseguint el llac Prespa a l’esquerra i amb les muntanyes i el Parc Nacional Galicica a la dreta.

Pomeres, pomeres i més pomeres
Tothom, des de Grècia fins a Macedònia ens adverteix sobre les serps. Hem vist unes quantes, totes ben boniques i aquesta s'ha deixat fotografiar mostrant la seva elegant silueta
Tothom, des de Grècia fins a Macedònia ens adverteix sobre les serps. Hem vist unes quantes, totes ben boniques i aquesta s’ha deixat fotografiar mostrant la seva elegant silueta
Però què boniques són les flors!
Llac Prespa

. Avui és el dia que creuem de llac a llac. Sortim des del llac Prespa i remuntant i creuant el P.N. Galicica arribem al llac Ohrid. Quina meravella de caminada! Quin bany de natura!

. Molt aviat desmuntem el campament, esmorzem una mica més fort del normal i encarem la llarga pujada que ens espera. Deixem la llera del llac Prespa. A través d’una petita vía asfaltada comencem la pujada cap a l’oest. Estem durant uns 15 quilòmetres pujant, pujant i pujant. A part de la llarga i dureta pujada, el que ens torna bojos i desgasta molt són els maleïts insectes voladors emprenyant molt a mig pam de la cara.

Patim la pujada però com també acostuma a passar, gaudim d’unes vistes precioses. Pugem i pugem, deixant enrere el llac Prespa amb el poble de Stenje ja ben llunyà i caminant per un mar espès d’arbres que formen part del Parc Nacional Galicica.

. Després d’una pujada què toca? Normalment unes bones vistes i una baixada. Gairebé sempre és així i avui no és cap excepció. La llarga pujada arriba a un tram que és com una petita vall o com una cadira de muntar a cavall. Aquest tram està dominat per un cim rocallós, un cinturó d’arbres i una vall verda que seria el paradís per les vaques.

. La pujada i la mena de vall en alçada que separa ambdós llacs donen pas al punt d’observació per excel·lència del llac Ohrid. És un punt anomenat BABA com el nostre projecte-viatge-aventura. Aquesta terrassa o punt d’observació està a 1.570 metres d’alçada. Les vistes sobre la panxa sud del llac Ohrid son espectaculars. Sota els nostres peus tenim el poblet de Trpejca i una mica al sud, sud-oest veiem a tocar Albània. Gairebé tots els voltants del llac estan dominats per muntanyes. Això és una olla que es va formar com a dipòsit d’una glacera durant l’era glacial. Aquí dalt ens quedem una bona estona per recuperar forces de la pujada, fer fotos i babejar amb les vistes.

Al punt Baba d’avui, dins el nostre projecte-viatge-aventura BABA, se’ns cau la baba.

. Comencem la baixada però aquesta vegada serem un xic més arriscats. Als pocs metres del punt Baba podem deixar la petita carretereta asfaltada per endinsar-nos en un camí de muntanya com cal. El començament és complicat per la forta pendent de baixada i sobretot les moltes pedres i roques soltes que no ens permeten fixar els peus al terra. Això i els pes de les nostres motxilles ens fan trontollar i lliscar sovint. Estem a punt de fotre’ns de cap en vàries ocasions però amb passets molt curts podem passar aquest dolent tram inicial. A partir d’aquí, seguim babejant. Quin camí! Quina meravella de passeig. És cert que el pes de les motxilles i el cansament acumulat durant el dia ens fan patir força. Sobretot el pes i sovint les fortes baixades ens castiguen molt les cames, però de veritat que això és un somni de camí.

Volem felicitar i agrair molt, l’esforç i la bona feina que persones anònimes, amants de la natura, han fet mantenint i marcant molt bé aquest camí. És una feinada. Ho sabem de primera mà doncs Jenn va estar treballant dur com a voluntària durant uns dies, netejant i marcant part del camí Carian trail al sud de Turquia. Ara nosaltres podem fruir immensament d’un meravellós passeig pel mig del bosc, creuant muntanyes, fent part de la nostra ruta, atansar-nos un xic més a casa, gràcies en part al bon camí i bones marques (ratlles blanca i vermella).

. Després de la forta baixada des del punt Baba arribem a un altre punt d’observació ben bonic, el Koritski ridge. Des d’allà baixem a un indret preparat per fer picnics on finalment trobem aigua. Ja era hora! Estàvem preocupats i fotuts per la manca d’aigua que no trobàvem des de feia més d’un dia. Bevem l’aigua com el que és, quelcom tan necessari com deliciós. És vital. És un dels petits, grans, grandíssims plaers de la nostra privilegiada vida.

. A la zona del pícnic trobem tres parelles amb nens que estan fent una barbacoa. L’olor de carn al foc ens obre encara més els nostres estómacs. Ens aturem i Jenn cuina el dinar – sopar que devorem dins els nostres petits pots. Amb poc ja passem, tot i que jo em menjaria una vaca sencera.

. Quan anem a rentar els dos petits pots on hem menjat i reomplir fins dalt d’aigua abans de seguir, els nostres veïns ens conviden a un got de refresc i també a un parell de trossos de pollastre a la brasa que els han sobrat. Què bo que està! I quina sorpresa tan agradable la seva invitació. Evidentment tenim una conversa i crec que els desvetllem el misteri de com hem arribat aquí, doncs ens han vist baixar de les muntanyes i no veuen cap bicicleta, moto, ni cotxe.

. La resta de la tarda i vespre la passem caminant uns quants quilòmetres més fins que ja sense gaires forces i amb poca llum, acampem com ahir, al mig del bosc. Avui, a diferència d’ahir, no treiem, allunyem i pengem les bosses amb el menjar lluny de la tenda. No tenim ànims. Esperem que cap animal ens visiti. El que tenim més respecte en aquesta zona és a les serps. Vàries persones ens han expressat la seva por per elles i ens han advertit que als voltants del llac Ohrid hi ha d’un tipus molt verinoses.

Parc Nacional Galicica
Pugem i pugem, deixant enrere el llac Prespa amb el poble de Stenje i un mar espès d'arbres que formen part del Parc Nacional Galicica
Pugem i pugem, deixant enrere el llac Prespa amb el poble de Stenje i un mar espès d’arbres que formen part del Parc Nacional Galicica
Cim entre el llac Prespa i el llac Ohrid
Llac Ohrid amb Albània de rerefons

. Seguim caminant per uns camins veritablement meravellosos. Cert és que també passem alguns trams de moltes pedres soltes i d’altres amb pedres molt agressives pels nostres turmells o botes, però en general és una passada. No ens volem fer molt pesats repetint el mateix, però és que poder avançar i fer la nostra ruta amb camins així és tan, tan agradable!

. Ara ja comencem a estar propers al poble d’Ohrid. Seguim caminant per camins rurals en paral·lel al llac que tenim bastant més abaix a la nostra esquerra, però en atansar-nos a Ohrid ja ens anem trobant petits poblets satèl·lits com Elsani o Konjsko.

. Alguns d’aquests poblets tenen allotjaments de poca capacitat i sembla que molt ben cuidats o ‘coquetons’ com cases d’hostes particulars, però també tenen moltes cases antigues, unes quantes en ruïnes.

. Finalment arribem a Ohrid, que si no anem errats, és el centre turístic per excel·lència de tot Macedònia. Aquí ens aturem per recuperar forces, visitar els seus atractius turístics, treballar escrivint molt, seguir fent recerca per la continuació de la ruta cap a Albània, Montenegro, Bòsnia-Hercegovina i Croàcia… i també per gaudir d’una dutxa i d’un llit. Què en feia de dies que no dormíem a un llit!

Llac Ohrid amb Ohrid de rerefons
Jenn, molt carregada, baixant camí pedragós
Casa al poblet de Konjsko, amb les bones i molt útils marques (ratlles blanca i vermella) del camí rural
Senyora al poblet de Konjsko

. Hem estat treballant molt però també visitant Ohrid. Hem caminat bastant pel centre, coquetó, antic, amb alguns edificis destacables, alguns indrets ben bonics, però també com és normal i ens temíem, amb molts restaurants i apartaments. Està ple de negocis al voltant del visitant. Tothom sembla llogar habitacions. Normal. És el lloc més turístic de tot Macedònia, és juliol… i nosaltres també som part del per què és tan turístic, doncs aquí estem de visita.

. Durant aquesta visita també hem tingut una tempesta. Ens hem alegrat tant de que no ens va enganxar durant els dies en que caminàvem des de Bitola cap aquí Ohrid !

El casc antic d'Ohrid
El casc antic d’Ohrid
Passeig del llac on la gent es banya i on avui tenim onades pel fort vent. Per cert, nosaltres venim de les muntanyes del darrera del tot
Antiga, bonica i austera façana
Fortalesa
Posta de sol al llac

. Deixem Ohrid per fer l’últim tram de Macedònia i arribar a la frontera amb Albània. Creuem Ohrid encara aviat amb tranquil·litat i només trobant-nos els veïns matiners que van a treballar.

. Un cop fora d’Ohrid la carretera local va resseguint el llac per la seva vessant nord. El llac està voltat de muntanyes i nosaltres anem cap a Struga per trobar el riu Crn que passa per una vall i dona sortida a aquesta paret muntanyosa que ens envolta. Pel camí ens trobem alguns racons agradables per accedir al llac que tenim a tocar. En un d’aquests llocs deixem les pesades motxilles per posar els peus dins el llac. Ara ja podem dir ‘oficialment’ que hem entrat al llac Ohrid.

. Entrant a Struga un home m’arriba pel darrere en bicicleta. Viu per aquí i només parla macedoni i francès, no anglès. Toca practicar el meu rovellat i molt justet francès. Tot caminant tenim una bona conversa i el senyor ens convida a fer un cafè seient i gaudint d’una bona xerrada. Ens agraden molt aquestes modestes i boniques invitacions.

. A Struga, que és de mida mitjana i te bona activitat comercial i turística, ens quedem dinant, així com mirant de solucionar alguns problemes de l’equip de Jenn. Hem vist uns quants cotxes amb matrícula europea que poden ser turistes de visita, o persones locals emigrants que tornen als seus orígens per vacances d’estiu, però curiosament alguns d’aquests emigrants llunyans també han portat el seu vehicle i van per aquí amb cotxes amb matrícula de New Jersey o Alaska!

. Si entre Ohrid i Struga el tràfic ha estat poc, la sortida de Struga cap al nord ens sorprèn desagradablement amb bastant de tràfic i sense voral. Els vehicles ens passen massa a prop.

. Arribem al poblet de Vraniste i ens aturem a descansar. Un veí, noi de 22 anys, s’atansa per practicar el seu anglès. És un bon jan i amb ell estem una bona estona xerrant. Per mi encara és massa aviat per aturar-nos donant per acabat el dia i podríem fer uns quants quilòmetres més, però Jenn últimament està molt, molt, molt cremada, així que proposo quedar-nos al poble a dormir. El noi ens ajuda a trobar un allotjament fent alguna trucada i demanant permís per que ens quedem a un lloc tancat i arrasarat, a una mena de magatzem.

. Mentre esperem a que el senyor que té la clau del magatzem arribi, Jenn actua com un imà amb la canalla del poble. Comença amb 3 amiguetes que la cusen a preguntes sobre coses que porta a la motxilla com una brúixola, mapa, ampolla d’aigua, … a poc a poc, nens van passant pel davant i, curiosos i sense manies com són els nens, es van afegint a la festa que lidera Jenn. És curiós que quan tots estan jugant i s’acosten a herbes altes, les nenes refusen passar a prop doncs diuen, herbes altes = serps. Jenn practica el seu croata i te molt de magnetisme amb els minyons. Comença amb 3 i al punt àlgid de la seva audiència crec comptar fins a 12!

. Abans que arribi el famós senyor de la clau, el nostre amic local ha anat a fer una entrevista de feina per tornar a treballar a un bon hotel com a cambrer, com l’any passat, guanyant 250 €/mes. Sembla que com ja el coneixen, la cosa ha anat bé i nosaltres estem contents per ell. Al setembre espera poder anar dos o tres mesos a Àustria on viu la seva tieta, emigrada també. Allà vol treballar a un hotel per guanyar uns 1.500 €/mes, una fortuna. En acabar la seva entrevista, el nostre amic torna a visitar-nos portant una bossa de prunes de l’arbre de casa seva i una ampolla de vi negre! Vi que casualment és del celler per on vàrem caminar abans d’arribar a Konopiste. Caram quin detall!

. Arriba el senyor de la clau, ens obre el magatzem, ens regala dues llaunes de refresc i ens obre l’església que tenim al costat amb una clau molt antiga que és una veritable joia. Si entenem bé, l’església és del segle XVI. D’aquest tipus de clau hi ha només dues i aquesta crec que té un valor de 1.000 US$ !!!! Pesa molt, obre una porta de fusta molt antiga i és veritablement una joia.

. De nou, hem apostat per no caminar molt per preservar la fragilitat de Jenn, al mateix temps que hem apostat per socialitzar a un poblet petit que ens ha recompensat amb mostres de generositat, amor i quotidianitat que ens omple l’esperit viatger. Petits detalls que ens fan contents i feliços.

Struga, riu Crn mirant al sud, al llac Ohrid
Jenn jugant amb nenes del poble i mostrant un mapa
Una clau molt antiga que és una joia

. Seguim caminant cap al nord, cap a Albània per la vall. És molt depriment veure bastants negocis de reparació i peces de cotxes, doncs són veritables cementiris de vehicles, llocs fastigosos, bruts… en canvi a algun poble també ens trobem cases sorprenentment boniques de dues i tres plantes. Cases gairebé de luxe, moltes d’elles tancades.

. Després de Velesta s’acaba la civilització. Si fins ara vèiem muntanyes un xic llunyanes, gairebé no vèiem el riu que teníem molt proper i caminàvem per la vall amb uns quants camps conreats i pobles amb cases i negocis al llarg de la carretera, ara la vall s’acaba. Ara senzillament és un tema de passar entre les muntanyes i el riu. La carretera és una gran serp que es cargola i recargola entre l’aigua i les roques que sovint s’han desprès de la muntanya. Durant quilòmetres i hores només tenim això. Més endavant han convertit el riu en un embassament, pel que caminem al llarg d’un altre llac, aquest artificial.

. Quan l’embassament s’acaba tenim un paisatge sec durant un tram fins que torna a aparèixer l’aigua en forma de rierol primer i de riu amb força aigua, després. La carretera sovint està tota a l’ombra doncs les parets rocalloses que tenim a banda i banda són molt altes i molt properes. Durant uns quilòmetres estem emparedats. La vía, el riu i nosaltres semblen el contingut del gran entrepà de parets que ens refresquen l’ambient, doncs no deixen arribar la llum del sol.

. Vàrem comentar que tant durant el nostre trajecte pel nord de Grècia, com el tram que hem fet fins ara a Macedònia, a part de la brutícia diguem que normal, o diguem que per desgràcia considerada normal, hem trobat que per on hem caminat ha estat força, força net. Va ser una molt agradable sorpresa.

El trajecte fet per Macedònia ha estat molt tranquil per vies molt poc transitades. Ens ha costat molta feina trobar aquests camins que hem trobat molt nets, potser per la manca de gent.

Això ho comentem per que és esfereïdor, desagradable, emprenyador, trist… veure la quantitat de deixalles, porqueria i amb perdó, merda, que uns quants porcs van deixant al llarg del tram entre Struga i Debar. Aquesta estreta vía que es cola entre muntanyes, regala un valuós pas entre zones de difícil accés, regala unes precioses vistes i l’han convertit en un abocador. Quí? Uns porcs malparits. És això un insult? No ho creiem. Considerem que és senzillament un adjectiu que defineix prou bé a les persones que són capaces de llençar tot tipus de deixalles per tot arreu. Ens emprenya molt i ens entristeix encara més veure això. La fotografia és només un exemple que es repeteix per arreu. Com poden ser capaços de fer això?

. Per cert, no hem dit res, però de moment estem molt contents amb la manca de pluges i les temperatures que són calentetes però molt tolerables durant el dia i fins i tot fresques durant la nit. No plou i jo que estic molt content!

Embassament del riu Crn mirant al nord, cap a on anem. Veiem com les muntanyes es succeeixen sense descans i com la nostra vía serpenteja i es cola entre elles
Això és una pena, una vergonya i un crim contra la natura!!!!
Riu Crn

. Hem dormit amagats al bosc, tranquils i fins i tot passant un xic de fred. Quan ens llevem i esmorzem encara tenim fred i no és fins que comencem a caminar que no entrem en calor. Carreguem dins la motxilla la tenda ben mullada per la rosada.

. La vía segueix ben estreta i a tocar de l’embassament. Les vistes de l’aigua i les muntanyes que la custodien són ben boniques.

. L’últim tram final abans d’arribar a Debar que és l’últim poble de Macedònia es fa especialment dur per una llarga pujada que ens enganxa durant les hores centrals del dia amb molt de sol i calor.

. Finalment arribem a Debar, el final de Macedònia. El poble en si mateix no té cap atractiu, més que ser la porta d’entrada o sortida entre Macedònia i Albània.

Embassament del riu Crn mirant al sud, d'allà venim
Embassament del riu Crn mirant al sud, d’allà venim
Embassament i muntanyes
Debar a l’esquerra, amb muntanyes i més muntanyes per arreu

2 thoughts on “Bitola – Debar”

1. Thanks to an odd translation which at least gives me the gist of your adventures! I loved this post. All of it. You are crossing an area I want to visit. Thanks for sharing.

1. Hi Bonnie, Lluis is doing a great job at keeping the blog updated. So glad the translations, as odd as they may be, give you and others a sense of what we are walking. I think you would like this corner of the world, and hope you will visit parts of Macedonia and Albania someday soon. I have been having technology issues and both of my phones are dying a slow death, and the heat is squashing my writing motivation. I will catch up in September when we plan to have a longish break near the Adriatic Sea. Thanks always for following our footsteps. – Jenn