Regal dels nens per Jenn i Àlex (aquest és el meu nom quan viatjo)

Rozna Dolina – Rivarotta (Itàlia)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Aquesta entrada descriu el que ha succeït entre les poblacions del títol.

Entrada a Itàlia per la porta gran. Entrada triomfal gràcies a una família que ens ha regalat una experiència preciosa.

Per veure algunes de les fotos que anem publicant, veniu aquí i seguiu-nos !

Aquests són alguns resums dels últims dies i el recorregut:

Gorizia, Lucinico, Mossa, s. Lorenzo Isontino, Moraro, Monticello, Cormons, Borgnano, Medea, Chiopris, Medeuzza, Ialmicco, Sottoselva, Palmanova, Felettis, Gonars, Corgnolo, Paradiso, Torsa, Ariis, Rivignano, Lignano, Rivarotta

. Caminant per un carrer de Rozna Dolina, encara a Eslovènia, arribem a un punt on veiem una antiga caseta de control fronterer ja en desús sobre la qual tenen un cartell anunciador de l’entrada a Itàlia. Cap persona, cap uniformat, cap obstacle… això és una de les grans avantatges de la unió europea.

. Bé doncs, seguim caminant cap a l’oest, cap a casa, i després d’aproximadament 14.000 quilòmetres, entrem a Itàlia.

. Ja som a la ciutat de Gorizia. Inicialment pensàvem seguir avançant, però com a Europa els allotjaments són tan cars (ja ho hem estat copsant des de que vàrem entrar a Grècia), de tant en tant sí que ens allotgem a hostals, pensions o albergs, però també intentem provar sort a través d’una comunitat a internet. Ho hem fet unes molt poques vegades a Turquia i Grècia, i avui tenim la sort d’haver trobat una persona que ha acceptat allotjar-nos a casa seva. Abans d’entrar a Itàlia vàrem provar sort. Uns quants van refusar (cap problema i de bon grat ho acceptem), altres no han ni tan sols respost (això ho trobem de mala educació), i finalment tres persones han acceptat (fet que ens omple d’alegria). Ha coincidit que una d’elles viu aquí Gorizia, amb la que estarem avui i curiosament una segona viu a poca distància d’aquí, i a qui teòricament coneixerem demà.

. Així doncs, entrar a Itàlia sempre és un plaer, però fer-ho després d’uns quants dies de caminar a través d’Eslovènia, fer-ho en plena tardor quan ha plogut durant la nit passada, quan el temps està tot gris, tapat, humit… però fer-ho sabent que tenim una persona desconeguda que generosament ens acollirà a casa seva, ens fa sentir molt millor.

. Ja som al la bella Itàlia! Acabem d’entrar, és encara d’hora pel matí, però Jenn ho celebra com no podia ser d’una altra manera, fruint d’un cafè amb pastís de xocolata. Les pizzes no trigaran en arribar.

. Com tampoc triga gaire en arribar el nostre amfitrió. L’hem enviat un missatge. Ell s’ha escapat un moment de la feina, ens ha obert les portes de casa seva, ens ha mostrat el còmode sofà on dormirem molt a gust aquesta nit, on està el lavabo, dutxa, cuina i un cop informats, ens ha deixat a casa seva tornant a la feina. Així de generosa és molta de la gent que tenim la sort de conèixer pel camí. Ell tornarà a casa seva primera hora de la tarda.

. Quan ell marxa, nosaltres fem una mini bugada, no rentant tota la roba que hauríem, però sí el més essencial com roba interior i els fastigosos mitjons. Després gaudim d’un altre petit molt gran plaer com és una dutxa. Què bé! Seguidament jo aprofito per escriure contingut per la web mentre que Jenn va a comprar menjar i es passa una bona estona cuinant per poder oferir al nostre amfitrió un bon àpat calent, preparat amb saviesa i amor per una bona cuinera. És una petita mostra de gratitud que aquest amfitrió rep dins casa seva.

. Arriba el nostre amfitrió i Jenn ens sorprèn amb un deliciós dinar. A part d’assaborir el bon menjar, tots tres gaudim d’hores de conversa, especialment de viatges, però també d’altres temes. Aquest senyor és un gran viatger, principalment en bicicleta, així que intercanviem moltes anècdotes i ‘batalletes’ del nostre bagatge al voltant del món. També tenim temps per escoltar i aprendre coses o detalls de la vida quotidiana local, o de temes que ell domina, que nosaltres desconeixem i sobre els quals després tenim una mica més de cultura. Passem una bona resta del dia. Al final del mateix tornem a assaborir la feina feta per Jenn tot sopant una saborosa sopa.

Benvenuto a Itàlia. Entrem per Gorizia
Plaça de Gorizia amb catifa de fabulosos grocs, taronges i marrons que, juntament amb la temperatura i el temps, ens fan sentir plenament la tardor
Ja som a la bella Itàlia! Acabem d'entrar, és encara d'hora pel matí i Jenn ho celebra com no podia ser d'una altra manera, fruint d'un cafè amb pastís de xocolata. Les pizzes no trigaran en arribar
Ja som a la bella Itàlia! Acabem d’entrar, és encara d’hora pel matí i Jenn ho celebra com no podia ser d’una altra manera, fruint d’un cafè amb pastís de xocolata. Les pizzes no trigaran en arribar

. Ens llevem tranquil·lament a un comfortable sofà-llit i preparem l’esmorzar per que els tres plegats assaborim el primer àpat del dia mentre fem l’última conversa per seguidament acomiadar-nos. Abans de sortir de Gorizia ens trobem un cel completament gris, però encara sense ploure i una temperatura molt agradable.

. Creuem el riu Isonzo i poc després comença a ploure. No és molt intens, però suficientment emprenyador. El pitjor però és el tràfic de sortida de Gorizia, doncs aquesta no és una gran metròpoli, però sí un important nucli urbà d’aquesta zona. Així que durant uns quilòmetres bastant desagradables ens empassem pluja, soroll i tràfic.

. Finalment podem abandonar la vía més principal i endinsar-nos pel món que desitgem, el que cerquem i el que avui, trobem. Una petita vía molt local envoltada de camps conreats i sobretot, de vinyes, vinyes i més vinyes. És com anar a passejar pel nostre estimat Penedès.

. Arribem al poblet de s. Lorenzo Isontino on entrem per fer un cafè. Un cop acabat, el cambrer ens parla en alemany però com no li seguim, ens pregunta d’on som. En assabentar-se, deixa l’alemany de costat i seguim en anglès. Ens pregunta on anem i d’on venim. La resposta -’De Bangkok a Barcelona a peu’ el deixa de pedra i ràpidament ho esbomba a crits per compartir la sorpresa amb la resta de clients. Llavors ja parlem amb tothom. Un noi, molt amable, que té un restaurant familiar i avui està de festa, continua la conversa amb nosaltres i ens convida a una copa de vi blanc. Aquí en fan molt. El negoci del vi és molt important.

. Deixem el poble i efectivament seguim caminant pel mig de vinyes. Totes elles estan emparrades i les màquines han fet molt bona feina deixant-les molt pelades quan feien la collita, però les màquines tampoc són infal·libles! Com l’altra dia a Eslovènia, a poc a poc, amb paciència i delicadesa em torno a posar les botes menjant gutims.

. Trobem un camí per caminants i ciclistes. Aquesta vía és molt bona. Transcorre al llarg i en paral·lel d’un canal de regadiu. Quan finalment deixem aquesta boníssima vía per arribar al mini poblet de Monticello la vía encara esdevé molt més estreta, solitària i amb vegetació a ambdós costats que gairebé es toca.

. Arribem a Monticello. Per què punyetes venim aquí? Per que Jenn vol el seu dia de descans i aquí, a un lloc força remot, completament tranquil i silenciós hem trobat una altra generosa i hospitalària persona que ens acollirà a casa seva. Això ens encanta per que a part de l’obvi estalvi econòmic, sobretot ens dona oportunitat de veure i viure amb les persones locals, compartint informació, coneixement i riquesa cultural.

. Al vespre arriba al casa seva el nostre amfitrió. Nosaltres l’hem estat esperant a fora durant llarga estona i ens hem quedat freds. En entrar a la bonica casa, xerrem, ens dutxem i seguim compartint una agradable i enriquidora conversa tot sopant, abans d’anar a dormir, tot amanit amb la bonica 5a simfonia de Ludwig van Beethoven i la sublim 6a, la Pastoral. Música divina per les oïdes, aliment, energia i fabulós plaer pel cervell.

Creuem el riu Isonzo
Vinyes, vinyes i més vinyes
Repetim, com ens agrada caminar per llocs així!

. Comencem la ruta amb les primeres llums del dia, caminant per una petita vía d’un carril plena de xiprers tot al llarg de la mateixa. És un passadís màgic.

. Seguim caminant pel camp, lluny del tràfic que després malauradament trobem, doncs els rius són fronteres naturals i els ponts, colls d’ampolla per on tothom hem de passar. Aquests ponts són l’única manera de creuar els nombrosos rius, pel que tant els camins de terra (els nostres preferits), com les petites vies asfaltades o les carreteres principals acaben totes passant per la pedra, passant pel coll d’ampolla que són els ponts. Aquí nosaltres acostumem a estar fotuts doncs normalment són de vía estreta i sense gairebé voral per poder caminar.

. Un home s’atura amb el cotxe i ens pregunta si tenim cap problema, o si necessitem ajuda. Un bon detall.

. Afortunadament la vía entre Ialmicco fins a Palmanova transcorre per un agradable carril bici i peatonal.

. Arribem a Palmanova, un petit tresor d’urbanisme. La seva forma d’estrella degut al seu passat militar la fa diria que gairebé única. El centre està ocupat per una gran plaça hexagonal. Els costats de l’hexàgon es van ampliant amb edificis de vivendes fins que perfectament urbanitzat, als voltants de la ciutat una muralla i un fossat delimiten i defineixen perfectament aquesta petita joia de l’urbanisme.

. Sortint de Palmanova tornem als camps, amb les vinyes com a conreu principal. Aquí l’indústria del vi és molt potent i important. Les vinyes són un bon reflex d’això, doncs estan impecablement cuidades i treballades. Es veu una gran inversió en material per alinear i emparrar les vinyes. També veiem bastants petits cellers que queden totalment eclipsats per alguns molt grans que acostumen a tenir unes impressionants mansions com a cases pairals.

. Després de Gonars, trobem forces camps de blat de moro collit, o creixent i plantacions d’arbres per fusta molt ben plantats, aliniats i ordenats.

. El clima avui, torna a ser de luxe. Quina sort que tenim! És un dia assolellat, amb uns 24°C i s’està de meravella. Els locals diuen que el normal serien 10°C graus menys. Nosaltres estem encantats tot i que ens temem que això no durarà gaire. Ara bé, les nits sí que ara ja són fredes. Se’ns fan mooooolt llargues.

Arribem a Palmanova
Sortim de Palmanova
Palmanova des de l'aire (la foto, òbviament, és d'un cartell, no és nostra)
Palmanova des de l’aire (la foto, òbviament, és d’un cartell, no és nostra)

. Quin dia! Sovint diem que malgrat tenir uns quants dies de certa ‘monotonia’ quan no ens passen coses especialment destacables, molts dies esdevenen una sorpresa que poc ens imaginàvem al matí. De sorpreses hi ha bastantes, és per això que diem que vivim la nostra vida, la nostra aventura, intensament cada dia. Avui ha resultat ser un altre dia ben especial, un altre dia sorprenent.

. La part desagradable i per desgràcia habitual aquests dies ha estat tornar a plegat la tenda de campanya totalment xopa, malgrat la gran sort d’haver tingut una nit completament clara, plena d’estels. Recollim tot i quan es fa de dia, podem comprovar i tranquil·litzar-nos veient que les nostres motxilles estan senceres i no foradades per algun animal durant la nit. Ens ha preocupat sentir sorolls estranys a pocs centímetres dels nostres caps mentre dormíem. Hem fet soroll des de dins, hem sortit de la tenda per il·luminar els voltants, tot sense veure cap animal o moviment. Finalment no sabem què era, però sembla que tot l’equip està intacte.

. La nit ha estat fresca, no molt freda. El dia es torna a presentar de manera immillorable doncs fa sol, no apareix cap núvol enlloc i la temperatura d’uns 21 – 24°C és perfecte per caminar. Seguim assaborint aquest temps tan bo, desitjant que s’allargui el màxim possible. Ara sí que estem de molta sort.

. Seguim caminant per una gran plana molt intensament treballada agrícolament, on els principals conreus són la vinya, el blat de moro, els arbres per celulosa i la soja.

. Arribem al poble de Corgnolo on ens trobem una molt petita rotonda al mig d’un creuament que té un banc de pedra i una font. Ja ens està prou bé per esmorzar.

Mentre estem esmorzant al mig de la rotonda, veiem una senyora de 80 anys que bastant en forma, aixeca a ma una pesada persiana de fusta. Mentre ho fa, creuant la carretera m’atanso per preguntar-li si la puc ajudar amb la persiana. Ella no em deixa i agraïda, desapareix dins casa seva. Nosaltres seguim esmorzant. En acabar, recollim tot, ens pengem les motxilles i quan estem a punt de marxar, surt la senyora amb una safata i dues tasses de cafè, una de llet i sucre. Ella surt de casa i en arribar al mig de la rotonda, ens porta la safata disculpant-se per que diu que ‘encara va en pijama‘. Un encant de dona amb la que en retornar-li la safata, conversem un xic, li agraïm molt el detall i seguim avançant.

. Arribem a Torsa, ens aturem per esmorzar i seguim camí, però quan encara no hem sortit del poble arriba pel nostre darrera una senyora jove amb la seva filla. Arriben corrents. Sí, corrents. Parlen amb Jenn, doncs jo vaig més avançat. Resulta que ens han vist passar i ambdues han sortit corrents. Per què? Per saludar-nos i preguntar-nos si volem fer un cafè, o quedar-nos a dinar a casa seva. Caram quina sorpresa!

Encara ens resten uns quants quilòmetres per fer avui, però amb events així, copsant la seva il·lusió i generositat, acceptem de mil amors. Retrocedim uns metres per entrar a la casa, on coneixem tota la família. Aquesta fabulosa dona que ens ha vingut a pescar pel carrer té 38 anys, és d’un poble a uns 40 quilòmetres de Sarajevo, casada amb un italià de 50 anys i amb dues filles de 9 i 7, i un fill de 6 anys. Avui estàn a casa de la mare d’ell, de 83 anys. Xerrem molt amb tots ells i emprant una barreja de llengües com l’anglès, italià i bosni-croata, juguem amb la canalla. Finalment dinem un saborós plat de pasta amb un conill dels que l’àvia té a un petit cobert del pati.

Durant el temps abans del dinar i durant l’àpat, mantenim unes molt interessants i enriquidores converses. Com tots copsem que estem molt a gust i contents, la senyora ens proposa anar a casa seva, a uns 10 quilòmetres de Torsa, per prendre el cafè, després quedar-nos a dormir i demà continuar ruta, però només després d’assistir a una celebració familiar que tindrà lloc al matí i s’allargarà fins a primera hora de la tarda. La invitació és molt generosa. Aquest sorprenent possible nou escenari ens capgira totalment tota la planificació que teníem. Jo començo a fer càlculs de dies, distància feta fins avui, distància pendent… finalment acceptem amb molt de gust. La reacció de la filla gran gairebé em fa plorar, doncs se m’abraça fortament i expressa la seva alegria per la nostra decisió. Nosaltres dos estem bocabadats.

. En acabar de dinar i abans d’anar al seu poble però, nosaltres hem de fer una mica més de feina. Encara resten prous hores de llum, així que seguim caminant uns quants quilòmetres més, lleugers com dues plomes, sense motxilles grans, doncs les deixem dins el seu cotxe. Quedem citats en 2 hores a Rivignano. Pel camí visitem l’aquàrium d’Ariis.

. Arribats a Rivignano ens trobem amb el marit que ens recull amb el seu vehicle i porta a casa seva on recollim l’esposa, els tres fills i dos gossos per anar a Lignano, a la costa. Allà juguem a la platja, amb la sorra, la canalla, els gossos, gaudim molt d’aquesta fabulosa família, d’una bonica posta de sol a tocar de l’aigua i acabem el dia, ja de nit, menjant una pizza boníssima. La Dolce Vita.

. Tornem a casa seva, fem una dutxa tan agradable com necessària, juguem amb els minyons que estàn divertits i excitats, ens cruspim un molt saborós quilo de gelat entre els set i xerrem molt, especialment amb la mare, la que ens ha convidat.

. Ella és realment admirable. Va néixer a prop de Sarajevo, és bòsnia catòlica i tenia 12 anys quan va esclatar la guerra. Va sobreviure quatre anys allà, fins que la cosa estava tan malament que el pare la va fer marxar a l’estranger amb la seva mare. Amb 16 anys va arribar com a refugiada, va estar un any a Alemanya i un altre a Àustria on va aprendre alemany. Després va voltar, es va casar amb aquest trempat italià amb el que viu i tenen tres fills. Parla bosni-croata, italià, alemany i força anglès.

. Parlem molt de tot. Una llarga estona de la conversa és sobre la situació actual a Bòsnia-Hercegovina i, per extensió, també parlem de la guerra. Aprenem moltes coses més de les que ja havíem après. Al llarg de la nostra caminada pels Balcans hem pogut parlar i aprendre molt d’aquesta zona tan i tan complexa. Amb ella seguim enriquint la nostra modesta cultura, escoltant les seves experiències personals, no les que els mitjans de comunicació ens fan arribar. Sentim un testimoni esfereïdor que a mi senzillament em fa plorar davant seu. És tan fort que em fa cert respecte publicar-ho, però aquí nosaltres dos, viatgers, estem a les verdes i a les madures. Aquesta web és el testimoni del que vivim en aquesta aventura i si estem molt contents en publicar les coses bones que trobem, ens entristeix molt escriure testimonis com aquest, però ho fem per que volem ser fidels a la veritat sense cap filtre, cap ‘edició, manipulació interessada o censura’. Sentim fets com els següents:

.. Aquesta fabulosa dona tenia 12 anys i vivia a l’antiga Iugoslàvia com a persona bosnia-catòlica. La seva família sembla que era de classe econòmica mitja alta. La seva casa fou destruïda per ordres d’un alt càrrec militar croata catòlic. És a dir, un ‘dels seus‘. No foren els ‘enemics‘ musulmans o serbis ortodox.

.. Aquesta fabulosa dona tenia 12 anys quan fou testimoni presencial de com uns pocs soldats croata catòlics aturaven tres camions plens de persones, especialment dones i nens també catòlics. És a dir, uns soldats aturaven tres camions plens de la seva gent, però resulta que aquesta gent estava fugint de l’horror de la guerra per esdevenir refugiats a l’estranger. Pel fet ‘d’abandonar la pàtria‘ i no quedar-se a defensar-la, aquesta fabulosa dona que avui tenim al davant va veure com els f…. de p… dels soldats calaven foc als camions amb les persones dins, assassinant de manera brutalment cruel els voltants d’un centenar de ‘la seva gent’. Aquí jo ja no he pogut més i he trencat a plorar, igualment que torno a fer ara en escriure això.

.. A Srebrenica, una població avui en dia dins les fronteres de Bòsnia-Hercegovina, durant la guerra sembla que estava sota control serbi i amb la presència i supervisió crec que dels cascs blaus de l’ONU o de l’otan. Varen crear un camp de refugiats per acollir musulmans, dient-los que allà estarien segurs. Llavors, davant els nassos d’aquells militars estrangers que no varen fer res per impedir-ho, els serbis van massacrar crec que als voltants de 30.000 persones.

Malgrat el meu ‘lema’ per aquesta aventura és ‘Explorant el món, cercant la bondat de la gent’, com a vegades escrivim, de tant en tant sentim veritable vergonya aliena per pertànyer a aquesta espècie animal, tan animal, com som els humans.

. Acabem la xerrera a les dues de la nit. És llavors quan jo començo a fer el diari. Aguanto despert fins gairebé les quatre… Aquest diari i web acabaran amb mi.

El cafè portat per la veïna de la casa del davant i degustat a la rotonda amb font, al mig de la carretera
Hem arribat al paradís!
Posta de sol a la platja de Lignano

. Dia de descans avançat per gaudir de l’hospitalitat d’aquesta fabulosa família i la invitació a una celebració familiar.

. Llevar-se i començar a jugar amb tres nens és quelcom al que no estem gaire acostumats. És divertit.

. La casa dels nostres sorprenents hostes és un món de vida. La meravellosa parella tenen dues filles, un fill, un gat, dos gossos, dos conills, tres tortugues, 3 gàbies d’ocells i 4 peixeres!

. La celebració familiar la fan a un restaurant. Allà ens retrobem amb l’àvia que coneixíem ahir i amb uns quants familiars més i amics. Fruim molt d’un bon dinar, molts riures, molt d’amor, un bonic i gustós pastís fet per la nostra amfitriona… i al vespre tornem a la casa per anar tots set a passejar els dos gossos abans de sopar.

. Una mica tard arriba un amic de la família per felicitar als nens. Què porta de regal? Per si no tenien prou, porta un altre gat! Quin ‘casino’ com diuen ells amb la seva gràcia característica, quin merder com diem nosaltres!

. Arriba l’hora d’anar a dormir i com demà marxem aviat, arriba la trista hora dels adéus. Com diem repetidament, què difícil i dur és acomiadar-se de persones tan i tan especials! Quin mal que fa! És difícil acomiadar-se dels dos adults, però quan els tres fills ens abracen, ens diuen que ens quedem, marxen al llit plorant i més tard tornen a aixecar-se per repetir la trista escena, plorant i volent que ens quedem o que no marxem… això ens toca molt la fibra. Esperem trobar-nos de nou i farem tot el possible per que així sigui.

Quina inmensa sort que tenim en trobar aquestes meravelloses persones al llarg del camí!

Regal dels nens per Jenn i Àlex (aquest és el meu nom quan viatjo)
Pastís de celebració fet per la nostra amfitriona
Bústia divertida

2 thoughts on “Rozna Dolina – Rivarotta (Itàlia)”

1. First, I’m so happy that Jenn stopped for coffee and cake once in Italy! What a moving episode to your story. Thanks, as always.