Tornem a creuar el riu Po

Valenza – Torí

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Aquesta entrada descriu el que ha succeït entre les poblacions del títol.

Hem continuat seguint el riu Po, que amb els tombs i retombs que fa, ens ha permès creuar-lo més d’una vegada.

Per veure algunes de les fotos que anem publicant, veniu aquí i seguiu-nos !

Aquests són alguns resums dels últims dies i el recorregut:

Valenza, Villabella, Mirabello Monferrato, Occimiano, Cantone Losa, Casale Monferrato, Oltreponte, Morano sul Po, Pobietto, Palazzolo Vercellese, Fontanetto Po, sta. Maria, Sasso, Porzioni, Mezzi, Crescentino, Borgo Revel, Benne, Arborea, Cascina Piccono, Verolengo, Rolandini, Castelrosso, Mezzano, Sbarro Valentino, Chivasso, Galleani, s. Raffaele Cimena, Gassino Torinese, Tetti Varetto, san Mauro Torinese, Bertolla, Torí

. Marxem de Valenza havent fet dos nous amics. Hem conegut persones realment generoses, hospitalàries, magnífiques. Hem compartit unes hores preuades aprenent detalls de les vides personals i professionals de persones especials. Mai sabem on saltarà la sorpresa, però la bondat de molta gent ens segueix assaltant i sorprenent constantment.

Marxem de la manera més típicament dolorosa. La trista hora dels adéus que tant de mal ens fa, després d’haver trobat persones de bé. La nostra amiga, entre petons i abraçades s’acomiada de nosaltres amb llàgrimes als ulls. A nosaltres ens trenca el cor.

. Deixem Valenza per endinsar-nos per un reguitzell de camins de terra que sovint segueixen canals d’irrigació. Aquí, com ja fa molts quilòmetres, l’agricultura és molt important i com tenen aigua, la fan arribar per tot arreu.

. Després d’uns dies de mal temps que ens han fet mal, avui fa un meravellós i fresquet sol. Sol i temps sec, fabulós per avançar cap a l’oest.

. Amb el pas dels quilòmetres veiem que a poc a poc estem deixant enrere els camps verds de blat per entrar a una zona de camps totalment marrons, treballats i llaurats, però encara sense cap planta que tregui el nas a la superfície.

Més tard aprenem que estem caminant entre camps d’arròs. Resulta que estem creuant la que sembla ser la principal zona d’Europa productora d’arròs.

. Arribem a Casale Monferrato on ens aturem a fer un mos. A la cafeteria una parella de gent força gran ens veu amb les motxilles i ens pregunta. Com és normal i habitual, es queden de pedra ens conèixer la nostra aventura i els seus afalagaments es repeteixen de tot cor fins que finalment ens acomiadem i marxem. Una parella tan gran com dolça.

. Després de Casale Monferrato, creuant de nou el gran riu Po, ens emparrem a la típica cresta dels dics de contenció que recorren les lleres del riu per seguir avançant fins que esgotem les forces i les hores de llum.

Monument a Casale Monferrato
Monument a Casale Monferrato. Nosaltres????
Torre a Casale Monferrato
Tornem a creuar el riu Po

. Continuem pels dics de contenció així com per caminets que transcorren entre camps d’arròs enfangats, però no coberts d’aigua. Seguim avançant cap a l’oest en paral·lel al riu Po.

. El temps avui segueix sec. No plou. Està un pèl núvol, però malgrat la fresca/fred del matí, seguim secs. La tenda de campanya, no.

. Gaudim molt del silenci i dels ocells. Quina pau. Quin plaer.

. Els bons camins en paral·lel al Po queden malauradament interromputs per l’ex central nuclear de Trino Vercellese, que ens obliga a caminar un trocet de carretera.

. Quan tornem a deixar l’asfalt entrem al poblet de Palazzolo Vercellese, un petit indret que ha esdevingut una font de sorpreses.

. Un veí treballant al seu impecable jardí ens veu passar. Ens saludem, ens pregunta i, com no, queda bocabadat. Parlant de la ruta ens diu que el Coll de la Madeleine per passar d’Itàlia a França i que tenim intenció de caminar (veurem si és possible), està tancat per la neu i l’obren a mig maig. Això són molt males notícies per nosaltres.

Ens fa passar fins el jardí i comença a treure mapes. Estudiem alternatives. Jo, després de setmanes estudiant mapes, rutes i vies, ho tinc força per la mà.

Mentre estem al terra amb els mapes, la seva senyora treu el cap i després de saludar-la, ens convida a aigua i cafè. Amb ells estem una estona molt agradable.

. Deixem aquests veïns i ens aturem a una plaçoleta amb un jardí i dos bancs. Jenn vol dinar i jo desplego la cortina de dutxa i les dues parts de la tenda per assecar-les. Amb tota la parada muntada com si fós un mini campament, surt una veïna per, des de sa finestra, cridar-nos per preguntar d’on som. Quan sent Catalunya es posa molt contenta. Després continua preguntant i en saber del nostre periple, crida i surt de la casa per què vol fer-se fotos amb nosaltres! Es fa fotos, ens demana la web, ens omple d’afalagaments i torna a casa.

. Resulta que aquesta nova admiradora truca la veïna del davant. Segons aprenem després, la truca per dir-li que ha de sortir a veure aquests dos que tenen mig parc ocupat assecant el seu equip i que arriben caminant des de Tailàndia!

Aquesta nova veïna efectivament arriba amb reforços. La senyora es porta una dona més jove que parla bon anglès. Nosaltres estem tan afalagats com sorpresos. Xerrem amb aquestes noves dues admiradores i la conversa es va enriquint. Ens conviden a un cafè i a fer una visita guiada a la seva fàbrica tèxtil. Nosaltres, com estem sempre oberts a invitacions i a tot tipus d’oportunitats, doncs som curiosos de mena i això ens enriqueix moltíssim. Acceptem. Com no!

Entrem a la fàbrica. Un petit imperi de tercera generació. Aquí importen llana i després fan tot el procés fins a la roba final. Similar a la visita de l’altra dia a la fàbrica de tubs per instal·lacions petrolíferes, avui aquestes dues senyores ens porten pels despatxos on dissenyen les peces, on programen les màquines, on fabriquen les teles, les tallen, renten, cusen, planxen i finalment a la botiga on exposen les peces acabades. Molt interessant!

. Abans d’abandonar el poble un parell de senyores ens aturen per preguntar-nos d’on venim i on anem. També acabem afalagant-nos i una d’elles ens convida a fer un cafè. Aquesta vegada declinem la invitacio per què si no, no sortirem del poble.

. Seguim ruta entre arrossars que comencen a omplir-se d’aigua. Un fangal. Els camins són súper tranquils i bons, fins que ens trobem el camí inundat. Quina gràcia!!!! Hem de recular i canviar la ruta fent marxa enrere. Això és molt dolent. Ens afegeix més distància, més quilòmetres i ens costa bastanta energia i llum natural. Em senta molt malament. L’aigua del cel i l’aigua a la terra, sovint ens causa forces problemes.

. La idea i desig pel dia d’avui era fer uns tres quilòmetres més abans d’acampar i donar el dia per acabat, però passant per Porzioni ens trobem un indret força idíl·lic. Una propietat amb un rierol que passa a tocar, un petit parc i un cartell que l’anuncia com indret d’educació mediambiental. Ens el quedem mirant, ho comentem i seguim. Però sentim una veu que des de dins ens saluda a través de la reixa del pati. Tornem la salutació i iniciem una curta conversa. Resulta que el senyor, de jove, fou un gran viatger i força aventurer, recorrent tot el voltant de la nostra estimada Mediterrània en auto-stop, a part d’altres viatges. Sense saber què fem, ens convida a entrar a descansar. Acceptem per un poc de temps. Al poc de parlar amb ell, veiem que és un home molt senzill i de valors i principis que ens agraden. Ell encara no sap de la nostra aventura, però ens ofereix dormir a una gran sala, a cobert i sobre un palet de fusta. Nosaltres, sorpresos, estudiem el mapa. On som, què portem fet, què ens manca, com ho podem compensar… i al final, acceptem. Abans d’anar a dormir mantenim una molt llarga, interessant i enriquidora conversa amb aquest nou amfitrió, sortit del no-res i al mig del no-res. Un home tan generós com interessant.

Quin goig trobar persones així. Seguim de molta sort, trobant la bondat de la gent.

Pobietto

. Ens llevem poc després de les 4h i sortim a la ruta a les 5h, encara fosc. Seguim el camí gràcies al llum de la lluna que a mida que s’acaba la nit, va agafant un bonic color rogenc fins que desapareix darrera l’horitzó.

. Ja fa dies que veiem forces conills, alguns ànecs salvatges i avui, dos joves elegants cèrvols juntament amb una serp, que m’ha passat davant dels nassos amb una rapidesa i elegància perillosa.

. Passem una mica de mal tràngol en haver de creuar un altre coll d’ampolla, un altre pont, aquest sobre el riu Dora Baltea. El tràfic ens passa llepant els colzes i no és fins que arribem al poble de Borgo Revel que no podem endinsar-nos de nou entre camps, gaudint de tranquil·litat i silenci.

. Parlem amb un home que està avergonyit de ser italià. Ens dóna tres raons. 1. Els polítics, una colla de lladres corruptes, diu que alguns, molts, s’auto atorguen sous de 16.000 €/mes. 2. La màfia al sud en les seves diferents versions, que ofega el sud, arriba a tot arreu, fins i tot al nord. 3. El vaticà, l’alta jerarquia eclesiàstica catòlica, una colla de lladres, delinqüents, vivint amb un luxe insultant, protectors de criminals tan greus com centenars de capellans pedòfils d’arreu del món durant dècades… Aquest home posa a tots aquests ‘diguem que col·lectius’, de volta i mitja. Nosaltres només escoltem. Ens reservem les nostres opinions tant durant la conversa amb aquesta persona, com a l’hora de publicar a aquesta web.
També volem puntualitzar que aquesta opinió, refereida a aquests tres colectius per separat, ja l’hem sentit diverses vegades a bastantes persones al llarg del nostre periple per Itàlia.

. Avui fa un dia assolellat de luxe. Preciós.

. Caminem un bon tros al costat del canal Cavour, una impressionant obra d’enginyeria civil duta a terme al llarg de tres anys als 1860s. És un senyor canal amb moltíssima aigua.

. Seguim el canal Cavour fins arribar al seu inici, a la ciutat de Chivasso. Ha estat un luxe de camí, gairebé sempre, a excepció d’una part on la grava del terra ens ha fet mal a les botes i turmells.

. A Chivasso el cansament i l’aixecar-se als voltants de les 4h de la nit ens passa factura. Estem tocats. Trobem un parc allà on el canal Cavour agafa l’aigua del riu Po i sota un arbre estirats, ens quedem adormits. No és molta estona, però sí és una dormida profunda.

. Per acabar el dia seguim avançant. Tornem a creuar el riu Po. Ara el seguirem per la seva vessant sud, és a dir, caminarem amb el riu a la dreta.
El tram sortint de Chivasso és certament preciós. En forces ocasions caminem a tocar de la llera. El riu, molt ample i baix de cabal per la manca d’aigua, reflexa els preuats raigs de sol. No trobem gairebé ningú. És un passeig preciós, tranquil i silenciós. Perfecte!

. Ens trobem un ramader que juntament amb tres altres homes porten un ramat d’unes 1.800 ovelles pels voltants del riu Po. Ens aturem a saludar-lo i quan ens pregunta d’on venim, tenim una curta, divertida i típica conversa: -‘Venim de Tailàndia’, -‘A peu, no!’, -‘A peu, sí., -‘Esteu bojos???’

. Al final del dia ens aturem per gaudir de la llum, la natura, sopar un xic i fer temps per que es vagi enfosquint i puguem plantar la tenda amb discreció. Passa a prop un senyor que ha anat a córrer. Ja l’havíem saludat feia estona. S’atura a parlar amb nosaltres i quan s’assabenta de que cerquem lloc per acampar, truca al seu nebot de 22 anys que és pagès i té uns petits hivernacles relativament propers. Li demana permís per què nosaltres acampem al seu terreny. Cap problema. Així doncs, el corredor ens acompanya, ens presenta el nebot que tot just marxa del camp i nosaltres podem plantar la tenda entre hivernacles.

Meravellós camí al llarg del canal Cavour
Inici del canal Cavour a Chivasso
Inici del canal Cavour, a Chivasso
Descans a tocar del riu Po a Chivasso
Descans a tocar del riu Po, a Chivasso

. La nit clara de núvols, ens ha estat freda i humida. Seguim passant fred. No ens agrada el fred i encara no hem arribat als Alps!

L’altre dia un home ens va donar males notícies. Segons ell, el coll de la Madeleine estava tancat per neu fins normalment mig maig. Aquest és el coll o pas que tenim previst caminar. Veure’m què passa.

. Després d’una nit sense pluja, el nostre equip segueix molt mullat així que quan el sol arriba a una alçada suficient i és prou escalador, ens aturem a un molt bon camí per muntar el que sembla una parada de venda. Toca estendre tot per assecar i tornar-ho a entrar dins les motxilles sec i més lleuger, en comptes de fastigosament mullat i més pesat.

. El camí on estenem la roba és una cucada. Com ahir, avui tornem a seguir un altre canal artificial d’irrigació. Avui el canal Cimena. A part d’allunyar-nos del soroll, asfalt i tràfic, ens permet caminar sobre herba o terra i en silenci, només trencat pel meravellós cant dels ocells.

. Amb el pas de les hores, seguim menjant quilòmetres que ens permeten arribar a la ciutat de Torí. Des de les afores ens trobem amb una imatge força decadent. Bastants edificis tronats, abandonats, carrers amb unes voreres en molt mal estat o pobrement reparades…

. Arribem a Torí amb la intenció de romandre un parell de dies per descansar i, per què no, fer una mica de turisme sense les mortalment pesades motxilles.

Meravellós camí a tocar del riu Po
Fantasmes del riu Po. Vegetació capriciosa
Tota la nostra parada però no per vendre, sinó per assecar

. Després de fer la bugada deixant gran part de la roba estesa a assecar, sortim a fer el turista.

. Com estem veritablement cèntrics, en menys de cinc minuts arribem a la plaça Carlo Felice, davant l’estació de tren central o Porta Nuova. L’estació és gran i és un dels extrems d’una mena d’espina dorsal del centre de Torí. Aquesta espina o eix, la vía Roma, va des de l’estació de tren Porta Nuova, fins la plaça Reale.

Deixem el parc per continuar per la vía Roma. Els edificis que la custodien al llarg d’ambdós costats tenen unes voltes o pòrtics amb les típiques botigues dels centres de les ciutats europees on les mateixes marques i multinacionals maten l’estil propi de cada ciutat. Però hem de dir que en el cas d’aquesta vía Roma tan cèntrica, és millor que el seu estil quedi el més amagat o diluït possible, doncs tots els edificis mostren un lleig estil fascista. Varen ser fets o remodelats durant aquells foscos temps del fascisme. L’estil és lleig amb ganes.

Arribem a la plaça san Carlo. Aquesta ja la trobo més bonica, senyorial i homogènia. El mateix succeeix amb la següent plaça, la plaça Castello que comparteix un costat amb la plaça Reale, la plaça del palau reial, on vivien els reis de Savoia i d’Itàlia durant uns quants anys. El palau reial és un enorme edifici que una mica per fora i sobretot per dins, recorda el palau de Versalles. Grans edificis, finestres totes iguals, moltes estances o habitacions i un luxe barroc empalagós reflex de la trista vanitat i necessitat d’alimentar uns egos que només figures anacròniques actualment inacceptables com la monarquia, permetien. Eren unes persones amb títols de reis que vivien en una opulència vergonyosa.

Veiem el palau reial amb els seus jardins, per després agafar la vía Giuseppe Verdi arribant a la Mole, un edifici amb una gran cúpula i agulla que potser és l’edifici més famós i emblemàtic de Torí i que alberga el museu del cinema. D’allà agafem la vía del Po, però abans d’arribar a la plaça Vittorio Veneto, passegem pels tranquils carrers amb senyorials edificis dels voltants de les places Valdo Fusi, Cavour o Maria Teresa.

Arribem a la gran plaça Vittorio Veneto, on mora la vía Po per que efectivament, arriba al riu Po. El tornem a travessar per passejar una estona per l’altra llera i tornem a creuar-lo per perdre’ns en una de les joies de la ciutat, segons la nostra opinió. El parc Valentino. Una bonica zona verda amb grans arbres, gespa, persones fent esport, passejant, el jardí botànic i un palau d’estil francès que sembla com una residència reial a tocar del riu.

Hem estat tot el dia caminant d’aquí cap allà. Hem pentinat i visitat el que creiem que identifica força bé aquesta ciutat. Hem gaudit d’un meravellós sol, d’una temperatura molt còmode i en general, d’un fabulós dia.

Centre de Torí
Pati interior
Preciosos i majestuosos arbres que deixen entreveure el riu Po al parc Valentino
Font al parc Valentino

. El nostre segon dia de visita de Torí el dediquem bàsicament al mercat. Sí, al mercato en majúscules. Parlant amb nous amics locals ens informem que els dissabtes a la plaça de la República fan un mercat enorme. La plaça alberga un mercat fixe com els de Barcelona (sant Antoni, Sants, …) que és molt gran, però els dissabtes la plaça i els seus votants esdevenen un espectacle.

A prop de la plaça hi ha un gran globus que serveix de referència. Quan nosaltres ens atansem el veiem a l’aire, lligat al terra amb unes cordes. Als voltants d’aquesta gran bola se’ns presenta tot un món de diversitat cultural en majúscules. Als voltants del globus els carrers i plaçoletes estan plens de venedors multicolors i de compradors multiracials. Recordo veure uns pocs blancs, però la majoria són africans o del mitjà orient de pell marró clara, fosca o completament negra. Aquesta zona són els Encants de Barcelona multiplicats per cinc. Cada racó de terra té parades amb els trastos més vells i imaginables possible. Tot està en venda. Passejar per aquí ens porta, inconscientment, els records i sensacions de quan caminàvem per mercats d’Egipte, Marroc, Síria o Líban. Fins i tot som testimonis d’una petita baralla física entre dues senyores tant grans d’edat com de volum. Aquesta secció de la ciutat sembla que ha absorbit mitja immigració de la que està rebent Europa aquests últims temps.

Un cop empapats de multinacionalitat i barreja d’ètnies, orígens, colors de pells i vestits, arribem a la plaça de la República que està també plena de gent. Plena. Aquí, a part d’un parell d’edificis de mercat pròpiament dits com els esmentats anteriorment (sant Antoni, Sants, …) i que tenen parades fixes ben fetes amb tot tipus de menjar (formatges, pasta, peix, carn, embotits…) l’espai obert de la plaça està ple de parades típiques de mercat ambulant. Taules grans amb tendals plenes de venedors. Trobem seccions de roba, eines, més trastos aquests no de 2a, 3a o 4a mà i sobretot, menjar com fruites, verdures, … Les parades deixen estrets passadissos que amb la gentada que hi ha, fan difícil moure’s. L’activitat és frenètica.

Aquestes hores de mercat han estat un espectacle. Han justificat de ple tot el dia d’avui, per nosaltres el segon dia de descans i visita a la ciutat de Torí.

. Després del bany de masses estem un xic atabalats. Si bé ambdós som de ciutats i hem crescut amb molta gent als nostres voltants, després de milers de quilòmetres i moltes setmanes caminant gairebé sols, romandre entre tanta gent en espais tan reduïts ara, ‘ens atabala una mica’.

. Seguim passejant. Veiem una mena de ruïnes que semblen ser la Porta Palatina. Com ahir, però en menor intensitat i durada, caminem, caminem i caminem per indrets com la plaça Statuto, plaça Savoia, plaça Arbarello, vía Garibaldi…

Ara que ens hem patejat bé la ciutat podem matitzar el comentari fet quan entràvem. Sí que els voltants o les afores semblen deprimits degut al impressionant passat industrial de la ciutat i la posterior sagnant crisi, quan grans fàbriques van tancar i marxar. Però el centre està molt, molt ben urbanitzat. El pla urbanístic i la foto del mapa reflexa un munt d’illes de cases quadrades amb edificis senyorials, gairebé imperials, que mostren una homogeneïtat en alçades i estils admirable. El centre, que no és petit, és un gran paquet d’edificis amb classe i que transmeten una imatge compacta, harmoniosa, homogènia. Ens ha agradat.

Mercat de dissabte al Balon
Mercat de menjar. Varietats de formatges
Mercat de menjar. Varietats de pasta